Thursday, December 23, 2010

Idea Menulis Artikel Blog

salam sejahtera... kalau hendak menulis blog kita memerlukan keativiti dan idea yang jitu supaya post atau artikel yang kita tulis bermanfaat kepada pembaca blog kita.. Imabiz sendiri kadang-kadang hilang atau tidak mempunyai idea perkara yang hendak imabiz tulis di blog imabiz...



Perkara yang imabiz sering lakukan untuk mendapatkan idea menulis blog adalah :

1. Imabiz membaca harian Metro ~ isu semasa kebiasaannya akan mendapat perhatian dan dijadikan isu hangat. Jadi, ambil keyword hangat tersebut untuk dijadikan artikel supaya artikel anda mendapat tempat teratas di carian enjin.

2. Perkara baru yang Imabiz belajar hari ini ~ jika imabiz belajar sesuatu tentang apasahaja dan imabiz telah pun praktikkan dan berjaya.. imabiz akan menulis di blog imabiz untuk dikongsikan... jika artikel bermanfaat.. ramai akan menyukainya..

3. Selalu berjalan-jalan diblog orang lain ~ imabiz akan lawati blog orang lain... sambil membaca tue imabiz leh tinggalkan jejak kat blog tersebut.. dapat backlink.. jika imabiz jumpa artikel yang bermanfaat imabiz akan copy dan letak di blog imabiz.. tapi imabiz akan kreditkan link ke blog asal supaya blog tersebut dapat backlink dari blog imabiz.. so win~win situation....

4. Lepak di Forum ~ macam-macam forum sekarang nie ada... yang biasa lepak blog niche hiburan mesti banyak topik pasal hiburan kan.. so.. dari perbincangan di forum tersebut kita boleh jadikan ianya satu artikel.. kalau imabiz imabiz akan lepak di forum wangcyber..

5. Penyelesaian masalah ~ selalu orang akan mencari di search engine seperti google untuk menyelesaikan masalah mereka sebagai contoh orang mencari cara untuk membuat banner.. so.. jika kita ada kepakaran.. kita buat tutorial untuk membuat banner tersebut... kalau boleh step by step... mesti orang suka lah...

6. Minat Imabiz ~ imabiz minat untuk shopping... so.. imabiz boleh menulis sesuatu berita tentang promosi atau diskaun yang ada di shopping kompleks berdekatan... itu contoh jela..

7. Tips dari email subcribtion ~ kadang-kadang orang tak suka kalau mereka mendapat email langganan dari mana-mana IM, tetapi imabiz memang suka sangat.. sebab imabiz akan dapat tawaran-tawaran hebat dari mereka bahkan imabiz akan dapat tips-tips menarik yang bermanfaat dari mereka... so.. benda tue imabiz boleh kongsikan di blog imabiz..


Sebenarnya, yang penting kita kreatif untuk menggunakan segala benda yang berada di persekitaran kita untuk dijadikan idea untuk menulis... jika idea tiba.. jangan lupa untuk tulis di kertas atau notepad... sebab dari idea tersebutlah akan jadi sesuatu yang berharga...

1 comments:

Anonymous said...

Salam, Good Article. Idea yang bagus.

Post a Comment

 
"Semoga Tahun 2011 Menjadikan Kita Lebih Baik Dari Tahun Sebelum-Sebelumnya"
" Suatu Kejayaan Yang Dikecapi Dengan Kepayahan Lebih Nikmat Daripada Suatu Yang Mudah Di Perolehi... Untuk Mencapai Kejayaan Bukanlah Suatu Yang Mudah.. Perlu Perancangan Dan Perlaksaan Yang Rapi.. Sekali Gagal Bukan Bermakna Gagal Selamanya... Bangkit Dan Teruskan Perjuangan... Pasti Cahaya Gemilang Akan Kelihatan... "
" Belajar dan Terus Belajar Adalah Penting Dalam Hidup Ini... Untuk Mencapai Kejayaan, Belajarlah Untuk Memantapkan Lagi Pengetahuan Di Dada... Bila Sudah Berilmu... Praktikkanlah Supaya Kita Lebih Mahir Dan Tidak Lupa.. Bila Sudah Berjaya.. Janganlah Sombong... Kongsilah Ilmu Bersama-sama.. "

Blog Imabiz Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template