Sunday, May 10, 2009

Panduan Membina Forum



Perhatian kepada blogger,usahawan internet dan mereka
yang aktif di alam cyber

"Bina Halaman Forum Komuniti Anda Sendiri Dengan Mengunakan Panduan Yang Mampu Menghasilkan Forum Yang Menarik Untuk Disesuaikan dengan Pelbagai Aktiviti "


Penulis:
Maser
Tarikh: Monday, May 11, 2009

Saudara/i,

Adakah anda seorang yang aktif di alam cyber? Seorang yang mempunyai ilmu pengetahuan di dalam sesuatu bidang atau seorang usahawan internet yang seringkali diajukan soalan yang sama berulang kali?

Walaupun anda memiliki blog atau pun halaman web, anda juga tentunya perlu memiliki sebuah halaman yang berperanan mengumpul orang ramai sama ada rakan-rakan ataupun pelanggan-pelanggan yang membolehkan anda dan mereka berinteraksi sesama sendiri .

Semestinya apa yang dimaksudkan adalah sebuah halaman yang dikenali sebagai halaman komuniti atau halaman forum. Halaman seperti ini membolehkan orang ramai mendaftar sebagai ahli. Dengan memiliki forum yang ahlinya ramai, anda boleh melakukan pelbagai aktiviti yang memberikan keuntungan khasnya dari segi perniagaan.


Faedah Memiliki Forum

Banyak faedah yang dapat boleh kita perolehi jika memiliki forum sendiri. Apa yang pasti, ianya bukan hanya berfaedah kepada diri sendiri, tetapi juga kepada setiap ahli forum tersebut. Forum boleh dijadikan tempat membincangkan masalah, bertukar idea dan pendapat selain berkenalan sesama ahli.

Forum boleh dijadikan sebagai forum terbuka yang membolehkan orang ramai mendaftar menjadi ahli seterusnya membuka pelbagai topik yang ingin dibincangkan


Forum dapat memberikan keistimewaan kepada usahawan internet apabila ia dapat dijadikan sebagai bonus kepada pembeli produk mereka. Forum tertutup atau forum sokongan adalah satu bonus yang amat disukai oleh pembeli produk kerana ia amat berkesan sebagai platform interaksi di antara pembeli dan penjual sekiranya terdapatl sebarang masalah.

Fungsi forum yang boleh memuatkan sebuah komuniti yang besar memberikan anda peluang meletakkan pelbagai iklan produk perniagaan anda ataupun menyediakan ruang pengiklanan untuk disewakan kepada sesiapa yang berminat.


Jika hendak disebutkan faedah yang boleh dimanfaatkan ianya terlalu banyak.. Anda tentunya tahu keistimewaan forum.

Bagaimana hendak memiliki forum sendiri?

Membina forum sebenarnya tidaklah begitu sukar, anda boleh membinanya sendiri dengan menggunakan sumber yang boleh didapati secara percuma (free open source forum solution) . Tanpa mengeluarkan sebarang modal, anda boleh membina sendiri sebuah forum yang mantap dengan mudah.

Jenis forum apakah yang disediakan

phpBB
Sejak ianya diperkenalkan pada tahun 2000, phpBB telah digunakan secara meluas sebagai halaman forum kepada pemilik website, blogger serta peniaga-peniaga berasaskan internet di seluruh dunia..Forum phpbb boleh dibina hanya dengan mengambil masa yang singkat. Anda boleh membinanya dengan hanya mengambil masa beberapa jam sahaja.

Kenapa anda perlu mengunakan phpbb sebagai platform forum anda?

arrow

# PhpBB adalah forum percuma yang anda boleh bina sendiri.

arrow

# Versi terkini iaitu versi 3.0.4 memberikan anda paparan forum yang sangat menarik. Terdapat banyak skin, phpBb template style disediakan.

arrow # Kombinasi antara blog wordpress dan phpbb menjadikan blog anda lebih professional dan diyakini.
arrow # Terdapat theme wordpress yang menyediakan template style phpBB untuk diintegrasikan bersama-sama blog wordpress mereka.
arrow

# Phpbb juga menyediakan Mods/hack untuk anda menjadikan forum menjadi lebih menarik.

arrow

# Memperbesarkan perniagaan internet anda dan mendapat keuntungan dari pelbagai sumber.

arrow # Menariknya.jika anda ingin mengunakan vbulletin (berbayar),anda boleh memindahkan semua data dari phpbb dengan paparan yang sama, thread, topik dan pendaftaran ahli masih dikekalkan.
arrow

# Menjadikan laman forum anda salah satu laman forum yang terkenal.

Kenapa anda perlu membeli panduan membina forum phpbb terbitan saya?
Panduan yang berbahasa melayu pertama dikeluarkan di Malaysia, dengan kandungannya yang terperinci menghuraikan mengenai langkah cara-cara membina forum. Panduan membina forum ini diterbitkan dalam bentuk ebook dan video, menjadikannya panduan yang sangat lengkap dan tidak rugi memilikinya.

Untuk Keterangan Lanjut Atau Tempahan Sila Klik DI SINI

0 comments:

Post a Comment

 
"Semoga Tahun 2011 Menjadikan Kita Lebih Baik Dari Tahun Sebelum-Sebelumnya"
" Suatu Kejayaan Yang Dikecapi Dengan Kepayahan Lebih Nikmat Daripada Suatu Yang Mudah Di Perolehi... Untuk Mencapai Kejayaan Bukanlah Suatu Yang Mudah.. Perlu Perancangan Dan Perlaksaan Yang Rapi.. Sekali Gagal Bukan Bermakna Gagal Selamanya... Bangkit Dan Teruskan Perjuangan... Pasti Cahaya Gemilang Akan Kelihatan... "
" Belajar dan Terus Belajar Adalah Penting Dalam Hidup Ini... Untuk Mencapai Kejayaan, Belajarlah Untuk Memantapkan Lagi Pengetahuan Di Dada... Bila Sudah Berilmu... Praktikkanlah Supaya Kita Lebih Mahir Dan Tidak Lupa.. Bila Sudah Berjaya.. Janganlah Sombong... Kongsilah Ilmu Bersama-sama.. "

Blog Imabiz Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template